Неділя, 05.05.2024, 08:19
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт Данилюк Оксани Олександрівни

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Науково-методична діяльність

Організація роботи за моделями виховної системи
08.09.2018, 23:36

Організація роботи за моделями виховної системи

Данилюк О.О.

вчитель англійської мови,

класний керівник 5-А класу

Виховна система - це упорядкована сукупність компонентів, які сприяють розвитку особистості здобувача освіти. Загальна здатність сприяти розвитку особистості складається з окремих часток, таких як:

  • здатність висунути й обґрунтувати мету виховного процесу;
  • здатність організувати життєдіяльність дітей і дорослих, максимально сприятливу для самореалізації і самоствердження особистості дитини, педагога і батька;
  • здатність створити в освітній установі і за її межами розвиваюче середовище, морально сприятливе й емоційно насичене;
  • здатність здійснити аналіз сформованої соціально-педагогічної ситуації, отриманих результатів виховної діяльності і т. д.

Варто назвати риси виховної системи, що є найбільш характерними для даного соціально-педагогічного явища.

Виховна система - як система соціальна. Її ядро - люди та їх потреби, мотиви, інтереси, ціннісні орієнтації, дії, відносини.

Виховна система - як система педагогічна. Її функціонування пов'язане з реалізацією наступних педагогічних задач: формування цілісної системи наукових знань про природу, суспільство, людину; оволодіння учнями прийомами і способами основних видів людської діяльності; розвиток креативних здібностей дитини, її нахилів і талантів.

Виховна система - як система ціннісно-орієнтована. Будь-яка виховна система орієнтована на визначені цінності.

Виховна система - як система цілісна. Це організм, який складається з органів-компонентів, взаємозв'язок яких дозволяє системі функціонувати як єдине ціле і володіти системними якостями.

Компоненти виховної системи

Складові частини компонентів

Індивідно-груповий компонент

1. Адміністрація, вчителі і співробітники установи освіти;

2. Здобувачі освіти;

3. Батьки;

4. Інші дорослі, що приймають участь у виховному процесі і життєдіяльності навчального закладу.

Ціннісно-орієнтаційний компонент

1. Цінності колективу дітей і дорослих;

2. Цілі виховання;

3. Перспективи життєдіяльності колективу;

4. Принципи і ключові ідеї побудови виховної системи і життєдіяльності освітньої установи.

Функціонально-діяльнісний компонент

1. Форми і методи організації спільної діяльності і спілкування;

2. Основні функції виховної системи;

3. Керування і самоврядування виховної системи.

Комунікативний компонент

1. Відносини в суспільстві дітей і дорослих;

2. Внутрішні і зовнішні зв'язки виховної системи.

Діагностико-результативний компонент

1. Критерії і показники ефективності виховної системи;

2.Форми, методи і прийоми вивчення, аналізу й оцінки функціонування виховної системи.

 

Виховна система - як система відкрита. Вона має безліч зв'язків і відносин з навколишнім соціальним і природним середовищем, що забезпечують функціонування і розвиток системи.

Виховна система - як система цілеспрямована. Її неможливо уявити без мети. Для кожного етапу характерні специфічні задачі, види діяльності, організаційні форми, системоутворюючі зв'язки.

Оскільки у школі навчаються діти різних національностей, то необхідно виховувати культуру міжнаціонального спілкування, дух віротерпимості та дружби різних народів.

При розробці моделей виховних систем закладів освіти рекомендовано вивчати досвід роботи О.А. Захаренка, В.А. Караковського, О.М.Тубельського, В.Л. Блашкунова, шкіл Святошинського району міста Києва.

«Формування успішного випускника через активні форми роботи в рамках виховної моделі «Шлях до Євроінтеграції»

Мета виховної моделі:

  • ознайомити учнів і розширити їх знання про країни Європейського Союзу, вчитися переймати їх позитивний досвід (екологічне виховання, толерантне ставлення до людей різних національностей, до людей з особливими потребами);
  • сприяти усвідомленню учнів місця України серед країн Європи та приналежності її до європейської сім’ї народів;
  • формувати новий європейський світогляд молоді, патріотичні почуття.

Актуальність виховної системи полягає у тому, щоб створити умови і сприяти розвитку основних життєвих компетентностей за європейськими стандартами:

  • лідерство;
  • робота в команді;
  • розвиток критичного мислення;
  • комунікація;
  • комп’ютерна грамотність;
  • громадянська компетентність.

Свою роботу у класі з формування успішного випускника впроваджую на основі таких засад:

  • РОДИНА
  • ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ
  • УКРАЇНА В КОНТЕКСТІ ЄВРОПИ
  • ПРОФОРІЄНТАЦІЯ

Виховна модель «Шлях до Євроінтеграції» складається з 7 кроків, кожен з яких має свою назву і присвячений певній тематиці.

 

 

Крок № 1 - «Світ починається з мене» (родинне виховання)

Міцна родина – основа здорової нації, тому я вважаю, що виховання родинних цінностей є актуальною для кожного класу. Для того, щоб усвідомити важливість продовження роду, можна створити власне «Дерево роду» на уроках історії. З метою обміну інформації варто представити проекти «Родинні свята. Сімейні звичаї і традиції», заповнити анкету «Коло родинних інтересів» і розповісти про хобі та вподобання членів своєї сім’ї. Завдяки даним формам роботи діти відчувають інтерес з боку однокласників і класного керівника до їх особистого життя.

Мною була проведена виховна година «Щаслива родина – міцна Україна», де учні детально проаналізували традиції, пов’язані із створенням сім’ї (сватання, весілля, родинні обереги) і створили скриньку «Моя майбутня сім’я», яку домовилися відкрити через 15 років на зустрічі випускників.

Участь у євроквесті «Зоряне сяйво країн Європи» дала можливість учням ознайомитися з країнами Європейського Союзу, їх культурою та символікою. І саме тоді ми обрали для себе девіз нашої виховної моделі:“Ми маємо бути зрозумілими Європі, а Європа – нам!”.

Крок № 2 «Хто володіє інформацією – той володіє світом»

(Україна в контексті Європи)

Під час проведення цього кроку ми працювали над тим, щоб зібрати інформацію про те, якою знають Україну у світі. Учні підготували цікаві факти про власну країну, про атрибути, за якими її впізнають в інших країнах; дали визначення терміну «герой» і проаналізували інформацію про героїв нашої країни. Завданням було виховати в учнів усвідомлення, що Україна – це Європейська держава, про яку знають у світі, а також виховувати патріотизм і почуття гордості за рідну країну.

Були використані вправи: «Впізнай країну», «Уяви, що ти журналіст», «Інтерв’ю зі знаменитістю», перегляд та обговорення відео проекту «Хоробрі серця. Молода кров» про курсантів Нахімовського училища, які не зрадили свою країну і не перейшли на сторону Росії.

В рамках національно-патріотичного фестивалю «Я – українець!» ми створили візитну карту України для іноземців, у якій зібрали інформацію про найкрасивіші міста України, найпопулярніші українські страви серед туристів, найцікавіші туристичні принади і сувенірні ринки.

Крок № 3 «Скільки мов ти знаєш – стільки разів ти людина»

(Україна в контексті Європи)

Участь у міському семінарі класних керівників, який був проведений на базі нашої школи. Була проведена година спілкування «Скільки мов ти знаєш, стільки разів ти людина» про важливість вивчення іноземних мов, учні вчилися доцільно вживати іншомовні слова в українській мові, знати їх відповідники, уникати використання мовних кальок та знати, як правильно їх замінити, проаналізували труднощі, які виникають при вивченні іноземної мови (перегляд відео декламації вірша В. Сосюри «Любіть Україну» іноземцями); визначили причини, для чого потрібно вивчати іноземні мови; виховували почуття гордості за рідну мову, прагнення досконало володіти нею, правильно розмовляти.

Участь у конкурсі «Класний керівник року» і у виставці педтехнологій: методична розробка «Формування громадянина-патріота через активні форми виховної роботи».

Дана розробка містить матеріал про теоретичні основи створення моделей виховних систем, опис досвіду роботи з патріотичного виховання учнів, розробки виховних годин та позакласних заходів, спрямованих на формування громадянських компетентностей учнів і є інформаційним джерелом сучасних педагогічних підходів щодо громадянської освіти та виховання і призначена класним керівникам, педагогам-організаторам, усім, хто зацікавлений у створенні сприятливих умов для формування свідомих громадян серед сучасної молоді.

Крок 4 – «Життя людини – найвища цінність»

 

Даний крок спрямований на формування толерантності. Були проведені години спілкування на тему «Ми різні – ми рівні». Мета - засвоїти нові терміни «стереотип, дискримінація, толерантність, статус ВПО»; проаналізувати стереотипи щодо різних національностей; виховувати усвідомлення, що всі люди рівні і мають рівні права; виховувати толерантне ставлення до національних меншин, співчуття і розуміння до людей з обмеженими можливостями і до співвітчизників, які мають статус внутрішньо переміщених осіб.

Були використані вправи «Тепло долонь», "Полікуй моє серце", ми підібрали інформацію про міфи і стереотипи щодо різних народів і національних меншин, вчилися висловлювати власні судження щодо стереотипного мислення, переглянули відео про проблеми емігрантів у європейських країнах і упереджене ставлення до них.

Крок 5 – «Цінності сучасного суспільства»

Година спілкування: «Що таке щастя? Як воно пахне і з чим його їдять?»

Мета: засвоїти термін «щастя», проаналізувати інформацію про цінності і прояви щастя сучасного суспільства, про фактори щастя, які оточують нас у повсякденному житті. В ході заняття учні створили модель успішного випускника школи і модель успішного громадянина держави.

Щодо екологічного виховання, то учням були проведені бесіди про правильне сортування сміття, його переробку і подальше використання, аналізувався досвід Європейських країн з даної проблеми.

Форми роботи з учнями: анкетування «Що я знаю про толерантність», бесіда з психологом «Карта моїх інтересів», перегляд відео «Стереотипи та упередження. Соціальні ролі», вікторина «Традиції здоров’я європейських країн», круглий стіл «Шкільна система в Європейських країнах. Цікаві факти.», створення схеми «Моє життя – моя відповідальність. Планування майбутнього.», гра «Таємний друг».

У квітні цього року відбувся захист проекту «Мандрівка планетою «Професія». Мета: з’ясувати рівень знань учнів про професії, дати визначення термінам «професія, кваліфікація, посада», визначити групи і класифікації професій, розвивати вміння досліджувати інформацію самостійно та в групах, вміння планувати та оцінювати свою діяльність.

Ми переглянули відеоролик «Дивні професії світу», створили пам’ятку про успішний вибір професії, проаналізувати помилки, які допускають при виборі професії і фактори, що впливають на вибір професії і представили інформацію про професії 21 століття і найбільш високооплачувані професії в Україні. Була проведена гра «Розкодуй», пазли «Мудрі перли», міні-лекція «Формула успішного вибору». Продукт проекту – друковане видання «Мандрівка планетою «Професія».

Попереду ще два кроки «Освічені громадяни – запорука успішної нації» і «Вершина успіху». Результат роботи – творча робота «Чужому научайтесь, але й свого не цурайтесь». Кінцевий результат виховної моделі - успішний випускник, молодий патріот, який володіє основними життєвими компетентностями.

.

Категорія: Науково-методична діяльність | Додав: oksanochkadanilyuk
Переглядів: 261 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук