Неділя, 05.05.2024, 08:58
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт Данилюк Оксани Олександрівни

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Науково-методична діяльність

Роль вчителя у формуванні громадянських компетентностей в учнів
21.12.2015, 23:17

Роль вчителя у формуванні громадянських компетентностей в учнів

На сьогодні важливим є збереження цілісності української держави. І для вирішення цього питання потрібні не тільки успіхи на фронті, запровадження системних реформ, очищення влади від корупції, але й чітка громадянська позиція всього суспільства. 

Для того, щоб виховувати молодь як активних громадян та патріотів держави, треба достатню увагу приділяти громадянській та патріотичній освіті. Тому роль вчителя в навчанні демократії, громадянськості і прав людини є визначальною, бо від його позиції в значній мірі залежить і формування громадянських компетентностей молоді. Саме вчителі формують у школярів нові цінності, сприяють розвитку навичок і знань, і створюють умови, які дозволяють учням застосовувати ці навички і знання в повсякденному житті, в школі і в суспільстві.

Відсутність і недостатня увага до існуючих курсів з громадянської освіти, нестача фахівців і зменшення годин викладання предметів, які містять блоки з громадянської освіти, призводять до формального відношення до прав людини, як серед школярів, так і серед викладацького складу. Програма середніх шкіл передбачає викладання курсів з громадянської освіти, таких як курс за вибором «Громадянин», «Ми – громадяни України», «Права людини» тощо, але такі курси викладаються тільки один рік та тільки у 5-7 % шкіл (статистика східних областей). Очевидно, що в умовах економії та скорочення бюджетів на освіту, навіть ці можливості постійно зменшуються.

Оскільки школярі є надією молодої держави, а їх громадянська свідомість лише починає формуватися, то необхідно ознайомити їх із завданнями та принципами громадянської освіти, аби вони могли змінювати навколишнє середовище не лише словами, а й реальними справами, формуючи сильну, демократичну місцеву громаду.

         Необхідними складовими навчально-виховної системи, яка спрямована на формування громадянської особистості, є різноманітність традиційних, інноваційних форм навчання і виховання, гуманізація, психологізація навчально-виховного процесу, система діагностичних методик вивчення особистості, розумно спланована організація дозвілля та високий рівень розвитку учнівського самоврядування.

Головними критеріями сучасного вчителя є: громадянська спрямованість навчально-виховної діяльності; гуманістичні взаємини між усіма учасниками навчально-виховного процесу; професіоналізм педагогів; творча активність учнів; інноваційні форми й методи роботи; розвивальний характер процесу; якісні знання; активна співпраця із сім’єю й громадськістю; толерантність; міцні зовнішні й внутрішні комунікації; здоровий мікроклімат; ефективне управління.

Дослідження свідчать, що першооснови громадянсько-патріотичного виховання були закладені в народній педагогіці, значення якої висвітлюється в роботах О. Любара, В. Мацюка, В. Пугача, М. Стельмаховича, Д. Федоренка. Основними методами виховання були пояснення, наслідування, переконання, заохочення і спонукання, трудова діяльність. Крім здобуття формальних знань, діти знайомились із суспільними і природними явищами, побутом людей.

Основною цінністю освітнього середовища насьогодні є тісний взаємозв’язок педагогів, учнів, батьків, суспільства, що сприяє вихованню громадянських якостей й високого рівня культури, мови, стосунків, спілкування.

Інтерес щодо громадянського виховання учня ХХІ ст. знайшов відображення у дослідженнях, що проводяться в рамках компетентнісно- орієнтованої освіти. Суть цього напрямку полягає у переорієнтації освіти з процесу на результат. Учитель повинен створити умови, щоб після закінчення школи результатом його роботи став випускник, який зможе відповідати новим запитам ринку, мати відповідний потенціал для практичного розв’язання життєвих проблем, пошуку свого місця і в професії, і у суспільстві.

Література:

         1. Кендзьор П. І. Інноваційні форми організації громадянського виховання старшокласників у позакласній роботі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07  / П. І. Кендзьор. – К., 2004. – 20 с.

         2. Лавриченко Н. М. Педагогіка соціалізації: європейські обриси / Н. М. Лавриченко. – Київ: ВіРА ІНСАЙТ, 2000. – 444 с.

         3. Сучасні виховні системи та технології: навчально-методичний посібник для керівників шкіл, вчителів, класних керівників, вихователів, слухачів ІПО / Г. І. Сорока. – Харків : Веста: Видавництво “Ранок”, 2002. – 128 с.

 

Категорія: Науково-методична діяльність | Додав: oksanochkadanilyuk
Переглядів: 397 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук